HISTORIEK

1888

De geschiedenis van de Persgroep Publishing begint bij het ontstaan van Het Laatste Nieuws. Deze krant verscheen voor het eerst op donderdag 7 juni 1888, vlak voor de parlementsverkiezingen. De eerste nummers verschenen onder leiding van een comité ondernemingsvolle en sociaalvoelende Vlamingen, onder wie Julius Hoste senior. Meteen na de verkiezingen zette vader Hoste de publicatie van de krant alleen verder en maakte hij er zijn levenswerk van. De oplage schommelde in die tijd rond de 60.000 exemplaren. Daarmee was Het Laatste Nieuws één van de drie bestverkochte kranten.

1933

Vader Hoste overlijdt. De leiding van de krant komt in handen van Julius Hoste junior. Na diens dood beslissen zijn weduwe en dochter in 1955 om het traditionele familiebedrijf om te vormen tot Uitgeverij J. Hoste nv.

1955

De vzw ‘Stichting Het Laatste Nieuws’ komt tot stand. Die stichting waakt over het behoud van de geest en het eigen karakter van het blad.

1957

Uitgeverij J. Hoste nv neemt een meerderheidsparticipatie in De Nieuwe Gazet en in 1963 volgt de volledige fusie. Er ontstaat een hechte redactionele samenwerking tussen Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet: deze laatste verstrekt specifiek nieuws over Antwerpen. Door de zware investeringen in de jaren 70, nodig om de vele nieuwe ontwikkelingen te volgen, moet de uitgeverij een bredere financiële basis zoeken. De familie Van Thillo treedt toe als nieuwe aandeelhouder. Intussen breidt de uitgeverij haar activiteiten verder uit en worden er diverse magazines opgericht.

1987

De familie Van Thillo neemt 66% van de aandelen van Hoste nv over, om uiteindelijk alle aandelen in haar bezit te krijgen. De naam van de uitgeverij verandert in De Persgroep. De Persgroep overkoepelt in die tijd Sparta en Hoste nv. Sparta geeft de tijdschriften (Dag Allemaal en Joepie) van de familie Van Thillo uit. Hoste nv brengt naast Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet ook titels uit als Blik, Kwik, Zondagsnieuws, De Post en Het Rijk der Vrouw.

1989

Ook nv De Nieuwe Morgen (uitgever van De Morgen, De Antwerpse Morgen en Vooruit) wordt overgedragen aan Hoste nv. In mei 1989 komt Christian Van Thillo aan het roer van De Persgroep. De verschillende ondernemingen (Hoste nv, nv De Nieuwe Morgen, nv Edibel en nv Sparta) brengen een breed aanbod van kranten en magazines uit die onder De Persgroep vallen. In de jaren die volgen breidt De Persgroep sterk uit. Hoste nv wordt omgedoopt tot Aurex nv, De Nieuwe Morgen wordt Uitgeverij De Morgen en Sparta en Edibel worden samengevoegd in Magnet Magazines. Reclameregies Impact (kranten), Magnet (magazines) en Targetonline (online) worden opgericht.

2006

Reclameregies Impact, Magnet en Targetonline smelten samen tot Fred en ViaFred. Ook de audiovisuele poot wordt steeds belangrijker met 50% aandeel in ATV en 50% van de aandelen van de Vlaamse Mediamaatschappij. Daarnaast is De Persgroep betrokken bij het succesvolle Vacature, neemt het bedrijf ook Het Parool in Nederland over en richt het samen met Rossel Mediafin op.

2007

De Persgroep Publishing wordt opgericht op 1 januari 2007. Deze nieuwe entiteit bundelt de nv’s Uitgeverij De Morgen, Magnet Magazines, Fred en Aurex. Daarnaast is de Persgroep Publishing zelf moedermaatschappij van drukkerij Eco Print Center en voor 33,3% eigenaar van Vacature. De Persgroep Publishing is actief in kranten, magazines en nieuwe media en huisvest een aantal marktleiders zoals Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal, Goed Gevoel en HLN.be.

2009

De Persgroep Nederland ontstaat in juli 2009, nadat De Persgroep een meerderheidsbelang verwerft in PCM Uitgevers. Het bedrijf is nu voor 58,5% eigendom van De Persgroep. De Persgroep Nederland is uitgever van de meest toonaangevende dagbladen van Nederland: AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

2012

De Persgroep Digital wordt opgericht in januari 2012. Deze divisie omvat alle digitale activiteiten van de Persgroep Publishing en de Persgroep Nederland. We delen deze activiteiten op in 4 clusters: News Popular (HLN.be/7sur7.be, AD.nl en Autozone.be), News Selective (Volkskrant.nl, DeMorgen.be, Trouw.nl en Parool.nl), News Women (YOU, nina.be en GoedGevoel.be) en HR Recruitment (VKBanen.nl, Werkendichtbij.nl en RegioJobs.be).

2013

Vanaf 1 januari wordt de Persgroep Digital (België + Nederland) opnieuw geïntegreerd in de Persgroep Publishing en de Persgroep Nederland. De print- en digitale activiteiten worden weer samengevoegd, zowel op redactioneel als op commercieel vlak. Zo wil de Persgroep Publishing, als multimediale uitgever, haar merken centraal zetten. De focus ligt dus niet langer op het medium, maar op het merk in al zijn uitingen, of dat nu print, online of mobiel is.

RegioJobs.be verhuist naar Vacature, dat ondertussen eigendom is van VNU Media en voor 100% een dochteronderneming is van De Persgroep.

Vanaf 1 september is ook de nieuwe, multimediale structuur van de Persgroep Advertising operationeel. De regie zet haar nieuwe organisatiestructuur kracht bij met een nieuwe huisstijl en een nieuwe website.

2015

Op 26 mei koopt de Persgroep Publishing de titels Humo, Story, TeVe-Blad en Vitaya van Sanoma. Met deze transactie verwerft de Persgroep Publishing bladen waarin het bedrijf sterk gelooft en die thuishoren in de domeinen Nieuws en Ontspanning waar het een grote ervaring heeft opgebouwd. De Belgische Mededingingsautoriteit keurde deze overdracht goed op 4 augustus. In september startte de Persgroep Publishing officieel met de verkoop van de vier magazines.